
Into Deep Space_

Η σειρά σταθμός για τα sci-fi RPG αλλά και γενικότερα για τη βιομηχανία του gaming επιστρέφει με το Mass Effect Legendary Edition και είναι μια πρώτης τάξεως αφορμή για μια αναδρομή στους τίτλους που την αποτελούν και πιο συγκεκριμένα, την αρχική τριλογία, αλλά και το Mass Effect: Andromeda που ακολούθησε.
ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ_
Το πρώτο παιχνίδι της σειράς ονόματι “Mass Effect” κυκλοφόρησε το 2007 από τη γνωστή σε όλους μας EA και είναι δημιούργημα του επίσης πασίγνωστου καναδικού studio, BioWare.
Ακολούθησε το Mass Effect 2 το 2010 και η τριλογία έκλεισε το 2012 με το Mass Effect 3. Ο τέταρτος τίτλος με την ονομασία Andromeda ήρθε το 2017 και άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της σειράς, καθώς εξελίσσεται για πρώτη φορά σε άλλον γαλαξία (όπως άλλωστε προδίδει η ονομασία του) και με νέο πρωταγωνιστή.

Πέρα από το φετινό Legendary Edition που είναι remaster της αρχικής τριλογίας, υπάρχει το Mass Effect: Trilogy που κυκλοφόρησε το 2012 και είναι συνδυασμός των τριών παιχνιδιών με τα DLCs τους. Τα ME: Galaxy και ME: Infiltrator είναι τα δυο mobile spin-offs που πλαισιώνουν τη σειρά μαζί με αρκετές νουβέλες, κόμικς και το animated film Mass Effect: Paragon Lost.
ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΛΟΚΗ_
Η αρχική τριλογία εξελίσσεται στον γαλαξία που περιλαμβάνει τη μητέρα Γη των ανθρώπων προς το τέλος του 22ου αιώνα και ο πρωταγωνιστής μας ακούει στο όνομα Commander Shepard, του οποίου το φύλο και την προσωπικότητα καθορίζουμε εμείς ως παίκτες. Μια σειρά γεγονότων οδηγεί την ανθρώπινη φυλή στην ανακάλυψη προϋπάρχουσας τεχνολογίας, η οποία δίνει τη δυνατότητα ταξιδιών στο διάστημα με ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτήν του φωτός και μοιραία έρχεται σε επαφή με εξωγήινα είδη, άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο προηγμένα τεχνολογικά. Η πρώτη πάντως επαφή οδήγησε σε πόλεμο και χρειάστηκε η επέμβαση του Σώματος που διοικεί τον γαλαξία, γνωστό και ως «Συμβούλιο», προκειμένου να αποκατασταθεί η ειρήνη. Το Συμβούλιο θα καλωσορίσει τη Γη ως νέο μέλος και θα δώσει πρόσβαση σε τεχνολογίες που θα επιτρέψουν στους γήινους να δημιουργούν αποικίες σε άλλους πλανήτες. Το κέντρο εξουσίας του Συμβουλίου είναι το Citadel, ένας τεράστιος διαστημικός σταθμός που άφησαν πίσω τους οι Protheans πριν εξαφανιστούν, μεταξύ πολλών άλλων αντικειμένων, τεχνολογιών και κατασκευών που βρίσκονται διασκορπισμένα παντού. Το πανάρχαιο αυτό είδος θεωρείται πρόγονος κάθε είδους που κατοικεί στον γαλαξία. Η Γη θα καταφέρει να γίνει μέλος του συμβουλίου ασφαλείας σε σύντομο χρονικό διάστημα, κάτι το οποίο είναι διακαής πόθος για όλα τα είδη και αποτελεί μεγάλη τιμή.

Μετά την ανακάλυψη ενός σημαντικού αρχαιολογικού ευρήματος των Protheans σε μια ανθρώπινη διαστημική αποικία θα ακολουθήσει επίθεση από ένα άγνωστο εξωγήινο σκάφος και αυτό το γεγονός θα οδηγήσει το Συμβούλιο στο να χρίσει τον χαρακτήρα μας ως τον πρώτο άνθρωπο “Spectre”, ένας τίτλος πράκτορα με σημαντικές αρμοδιότητες και εξουσία, προκειμένου να ερευνήσει το σοβαρό αυτό περιστατικό.
Ξετυλίγοντας το κουβάρι του μυστηρίου, θα ανακαλύψουμε ότι οι Protheans άφησαν ακόμη μια παρακαταθήκη πίσω τους και αυτή δεν είναι άλλη από τη συνθετική μορφή ζωής που ονομάζεται “Reapers” και έχει ως μοναδικό σκοπό ύπαρξης να ενεργοποιείται κάθε 50.000 χρόνια και να αφανίζει κάθε ανεπτυγμένο πολιτισμό, προκειμένου να προστατέψουν τον γαλαξία από τις αυτοκαταστροφικές τους τάσεις, αφήνοντας να επιβιώσουν μόνο τα νεότερα είδη…

Στο τέταρτο παιχνίδι της σειράς, Mass Effect: Andromeda, που όπως αναφέραμε εξελίσσεται σε διαφορετικό setting, ανάμεσα στα γεγονότα του δεύτερου και τρίτου τίτλου, ο χαρακτήρας μας είναι ο Pathfinder Ryder, του οποίου το φύλο και τα χαρακτηριστικά διαμορφώνονται από τον παίκτη, όπως ακριβώς με τον Shepard. Ο Ryder ηγείται της αποστολής στον γαλαξία Andromeda και ο σκοπός αυτής είναι η επαφή με τα εξωγήινα είδη και η διασφάλιση των απαραίτητων συνθηκών προκειμένου να είναι κατάλληλος προς εποίκιση. Αποστολή που θα διαπιστώσουμε ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολη ήδη από την άφιξη μας, γιατί ο τομέας που μας ενδιαφέρει μαστίζεται από έναν ιδιαίτερα αιματηρό πόλεμο και παράλληλα ένα σημαντικό μέρος του πρέπει να αποκατασταθεί.
Το φανταστικό σύμπαν της σειράς είναι πολύ πλούσιο και περιέχει ολοκληρωμένους χαρακτήρες που ανήκουν σε μοναδικές εξωγήινες φυλές, οι οποίες συνοδεύονται από τη δική τους κουλτούρα, με τα προτερήματα και τις παθογένειές τους, ενώ ταυτόχρονα το πλήθος των πλανητών που καλούμαστε να εξερευνήσουμε είναι άκρως ικανοποιητικό. Είναι σαφείς οι επιρροές της BioWare από προϋπάρχοντες φανταστικούς κόσμους, με κυριότερο αυτόν του Star Wars. Δεν είναι μυστικό άλλωστε ότι ο σκοπός τους ήταν να δημιουργήσουν το δικό τους sci-fi fantasy setting σε αυτά τα πρότυπα και η δουλειά του studio που προηγήθηκε του αρχικού Mass Effect ήταν το Star Wars: Knights Of The Old Republic.

Επίσης συναντάμε ένα σύστημα καταγραφής της ηθικής του χαρακτήρα μας (στο τέταρτο παιχνίδι δεν υπάρχει με αυτήν τη μορφή) που διαμορφώνεται ανάλογα με τις πράξεις και τις επιλογές μας στους διαλόγους. Οι καλές πράξεις μας πάνε προς το paragon και οι κακές προς το renegade, κάτι ανάλογο με τη φωτεινή και τη σκοτεινή πλευρά της δύναμης.
GAMEPLAY_
Το είδος των παιχνιδιών είναι action role-playing, με την κλασική παραμετροποίηση του χαρακτήρα μας που περιλαμβάνει την επιλογή φύλου, εμφάνισης, κλάσης και των ικανοτήτων που θα έχουμε διαθέσιμες στη μάχη. Μπορεί να δοθεί έμφαση στο melee, το ranged ή τα biotics (sci-fi εκδοχή της μαγείας) ή ακόμα και σε συνδυασμό αυτών. Στις αποστολές μπορούν να μας συνοδεύσουν έως 2 NPCs, οι οποίοι σε γενικές γραμμές είναι αυτόνομοι, όμως έχουμε τη δυνατότητα να τους κατευθύνουμε στον τρόπο συμπεριφοράς τους στη μάχη.
Οι αποφάσεις μας παίζουν καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας και υπάρχουν αρκετές επιλογές στους διαλόγους. Οι επιλογές και η διαμόρφωση του κόσμου μέσω αυτών μεταφέρονται από τον έναν τίτλο στον άλλον μέσω των save μας (εξαιρείται το Andromeda). Παράλληλα με τη βασική ιστορία, έχουμε την επιλογή να κάνουμε δεκάδες side quests που μπορούν να μας φέρουν κοντά με τα μέλη του πληρώματός μας. Κάποιες φορές υπερβολικά… κοντά και μάλιστα χωρίς κανένα περιορισμό ως προς τα χαρακτηριστικά του ατόμου ή ακόμα και το είδος, στο οποίο ανήκει. Ο ελεύθερος αυτός τρόπος σύναψης φιλικών και ρομαντικών σχέσεων μεταξύ των μελών του πληρώματός μας δίνει μεγάλο βάθος στην υπόσταση των χαρακτήρων και ταυτόχρονα διάρκεια στους τίτλους, καθώς είναι τόσες οι επιλογές και αυτά που μπορούν να συμβούν μεταξύ τους που ένας τερματισμός του παιχνιδιού δεν αρκεί για να δούμε σημαντικό μέρος του.

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝ_
Η αρχική τριλογία της σειράς είναι πραγματικά μαγική. Οι τρόποι με τους οποίους εξελίσσεται η ιστορία, ενώ παράλληλα οι χαρακτήρες γνωρίζονται και αναπτύσσουν σχέσεις μεταξύ τους προδιαθέτουν να παίξουμε τον ρόλο που έχουμε επιλέξει -με αμείωτο το ενδιαφέρον- μέχρι τέλους. Σε αυτό βέβαια βοηθάει η ύπαρξη ενός πολύ πλούσιου κόσμου (σε επίπεδα Star Wars) που «φωνάζει» να τον εξερευνήσουμε. Το τέταρτο παιχνίδι, παρά το γεγονός ότι ανανέωσε τη σειρά χωρίς να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της, προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις από τους fans, κυρίως γιατί υστερεί σε σχέση με τους προκατόχους του ως προς το σενάριο και το κομμάτι της γνωριμίας εις βάθος με τους χαρακτήρες, ενώ κάποια στοιχεία που αγαπήθηκαν από τους παίκτες απουσιάζουν εντελώς, όπως ο έλεγχος των ικανοτήτων των συμμάχων μας στη μάχη. Βέβαια δεν είναι εύκολο να συγκριθεί οποιοσδήποτε τίτλος με αυτούς που έθεσαν τα στάνταρντ για την κατηγορία των sci-fi RPGs.
Μετά τον ενθουσιασμό που έφερε η έλευση του Mass Effect Legendary Edition, για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε στα reviews αυτού του τεύχους, το πολύ ευχάριστο γεγονός είναι ότι έχει ήδη ανακοινωθεί ότι η BioWare δουλεύει στο επόμενο Mass Effect και από το teaser trailer διαπιστώνουμε ότι θα περιλαμβάνονται με κάποιο τρόπο και οι δύο γαλαξίες που εξερευνήσαμε στα μέχρι τώρα ταξίδια μας. Ας ελπίσουμε ότι θα συνεχιστεί αυτή η πολύ αγαπημένη σειρά με ένα τίτλο αντάξιο του παρελθόντος της.